powered by

Jouw rechten bij een vertraagde vlucht

De vakantie zit er voor veel van ons weer op. Dat betekent dat we de tijd hebben om onze mooiste vakantiekiekjes te verzamelen en kunnen beginnen aan ons fotoboek. Maar het kan natuurlijk voorkomen dat je ook wat foto’s hebt moeten maken op de luchthaven, omdat je daar langer verbleef dan gepland. Je vlucht was vertraagd. Balen! Maar wist je al dat jouw vertraging je geld kan opleveren? EUclaim, specialist in passagiersrechten, legt het je uit! 

Vertraging op je vakantievlucht

Vertraging hebben we natuurlijk nooit zin in, je wilt immers zo snel mogelijk kunnen genieten van je vakantie. In 2005 heeft de Europese Unie een wet in het leven geroepen die passagiers beschermt tegen langdurige vluchtvertraging. In deze wet, Verordening 261/2004, staat dat je mogelijk recht hebt op een vergoeding tot €600 per persoon voor aankomstvertragingen vanaf drie uur. Deze Europese wet is geldig wanneer je vertrekt uit een EU-lidstaat of wanneer je van buiten de EU naar een EU-lidstaat vliegt met een Europees geregistreerde vliegtuigmaatschappij. Vlieg je bijvoorbeeld vanuit Turkije naar Nederland met een flinke vertraging, dan valt je vlucht wel onder Verordening 261/2004 wanneer je met TUI fly vliegt, maar niet als je met Turkish Airlines vliegt.

De hoogte van de vergoeding bij vertraging

Is je vlucht meer dan drie uur vertraagd en is niet veroorzaakt door een buitengewone omstandigheid? Dan heb je recht op een vergoeding van €250, €400 of €600 per persoon! Deze vergoeding wordt bepaald op basis van de vluchtafstand.

Geen vergoeding bij buitengewone omstandigheid

Een buitengewone omstandigheid is een overmacht situatie waarin de vliegtuigmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de lange vertraging. Voorbeelden zijn slecht weer, stakingen van de luchtverkeersleiding, medische noodlandingen en terrorisme. Wanneer je vlucht vertraging oploopt door een buitengewone omstandigheid heb je als passagier nog wél recht op verzorging.

Recht op verzorging bij vluchtvertraging

Recht op verzorging heb je als passagier bij vluchtvertragingen vanaf twee uur. Eten, drinken, maar ook eventuele overnachtingen in een hotel vallen hieronder. De vliegtuigmaatschappij heeft de plicht voor haar passagiers te zorgen tijdens een vertraging, ook wanneer deze door een buitengewone omstandigheid veroorzaakt is.

Vlucht vertraagd? EUclaim helpt!

Had jij een flinke vertraging tijdens je zomervakantie? Check dan snel en eenvoudig bij EUclaim of je recht hebt op een vergoeding. EUclaim is al meer dan 10 jaar specialist op het gebied van passagiersrechten en werkt op basis van no cure, no pay. Je loopt dus geen enkel risico! Weigert de vliegtuigmaatschappij jouw vergoeding uit te betalen? Dan gaat EUclaim ook voor je naar de rechtbank.

Inspireer anderen met jouw creatie.. en ontvang €5 aan korting op jouw volgende bestelling