powered by

Je bedrijf op de kaart zetten met een bedrijfsreportage doe je zo

Als ondernemer ben je trots op wat je bedrijf doet. Je bent trots op de identiteit van je bedrijf en wilt natuurlijk dat iedereen dit ziet. Maar hoe laat je aan de buitenwereld zien wat jouw bedrijf doet, en waar je dus zo trots op bent? Er zijn talloze manieren waarop je dit kunt doen. Een hele goede manier is met bedrijfsreportage! Een bedrijfsreportage is niet meer dan een aantal foto’s van je bedrijf. Een beeld zegt tenslotte meer dan 1000 woorden.

Bij een bedrijfsreportage is de essentie om de emoties van de werknemers, de sfeer die er hangt en de omgeving over te brengen. Geen één bedrijf is hetzelfde, dus geen foto zal hetzelfde zijn. Toch zijn er een aantal standaard manieren waardoor ieder bedrijf op de kaart kan worden gezet. Zorg dat je hier goed over nadenkt voordat je zomaar foto’s maakt.  

Doel

Ga bij jezelf na wat het doel is van je bedrijfsreportage. Negen van de tien keer is dit ter ondersteuning van de bedrijfswebsite. Maar vaak zijn deze rapportages voor veel meer doeleinden te gebruiken, zoals een bedrijfs- of branchemagazine, folders of jaarverslagen. Houd dus altijd het doel voor ogen bij het schieten van de foto’s. 'Begin with the end in mind' is een bekende uitspraak die hier volledig op aansluit. 

Imago

Denk eerst na over het beeld dat jij wilt dat (aanstaande) klanten hebben van jouw bedrijf. Hierbij is het belangrijk om de identiteit van je bedrijf goed voor ogen te houden. Een imago is tenslotte een reflectie van de identiteit. Wie zijn wij? Wat zijn de kernwaarden van jouw bedrijf? Wat is de visie? Wanneer jij precies weet welk beeld typerend is voor het bedrijf, kun je hiermee spelen in je foto’s.

Actieve houding

Ongeacht de bedrijfstak waar je bedrijf zich in bevindt, wil je dat er dynamiek in je foto zit. Een foto zonder dynamiek is een foto die niet leeft. Hiervoor zorgen is helemaal niet moeilijk. Een handige tip is om gewoon lekker aan het werk te gaan in je foto. Ben je een timmerman? Ga zagen op je foto! Ben je fysiotherapeut? Behandel een cliënt op je foto! Hierdoor sla je twee vliegen in één klap: je laat zien wat je doet én je hebt een dynamische foto.

Omgeving

Met een bedrijfsreportage wil je jouw bedrijf laten zien. Een bedrijf bestaat simpelweg uit twee aspecten: mensen en een (fysieke)bedrijfslocatie. De locatie speelt dus een grote rol in de bedrijfsreportage. Laat dit daarom zien! Heb je geen vaste werkplek? Dit is helemaal niet erg. Ook dit kun je gewoon laten zien! Zit je in de horeca? Maak dan bijvoorbeeld een mooie close-up van het spiksplinternieuwe koffiezetapparaat!

Belichting

Een hele belangrijke tip is om goed te letten op belichting. Belichting is zó cruciaal voor de sfeer van de foto, dat dit wellicht wel het belangrijkste aspect van een foto is. Is je bedrijf een hip bedrijf? Zorg er dan voor dat er veel licht aanwezig is in je foto's. Neigt het imago van het bedrijf meer naar ambacht? In dat geval is het wellicht handiger om andere foto’s te maken, zoals hiernaast weergegeven. Wil je meer tips over belichting? Wij hebben hier een aan tips voor je op een rijtje gezet.

Inspireer anderen met jouw creatie.. en ontvang €5 aan korting op jouw volgende bestelling