powered by

Geld verdienen met stockfotografie

Handige tips voor de beginnende stockfotograaf

Staat je computer vol met mooie foto’s maar geen idee wat je met al dit fotomateriaal moet doen? Gooi ze niet weg! Want wellicht leveren ze je nog wat op. Als fotograaf kun je namelijk jouw foto’s verkopen aan een stockbureau. Het verkopen van je foto’s aan stockbureaus wordt ook wel stockfotografie genoemd.

Stockfotografie kan een leuke manier zijn om wat meer te doen met je foto’s en daarnaast levert het ook nog een extra zakcentje op. In dit artikel leggen we je uit wat stockfotografie precies is, hoe je er geld mee kunt verdienen en geven we je handige tips voor het maken van de perfecte stockfoto.

 

Wat is stockfotografie?

Stockfotografie is het verkopen van foto’s aan een stocksite. Het woord stock is afkomstig uit Engeland en betekent ‘voorraad’. De definitie van stockfoto is dus letterlijk: een foto op voorraad. Stockfoto’s kunnen voor allerlei doeleinden worden gebruikt. Denk aan bijvoorbeeld social media berichten, marketing-uitingen van bedrijven of ter ondersteuning van een online artikel.

Enkele voorbeelden van bekende stocksites zijn iStock en Shutterstock. Deze stocksites beheren een enorme database aan foto’s waar klanten uit kunnen kiezen. Vervolgens betaalt de klant voor de gekozen foto(s) en krijg jij als fotograaf een deel van de opbrengst. 

De klanten van stocksites bestaan voornamelijk uit zakelijke klanten werkzaam in de mediabranche. Er zijn veel bedrijven die gebruik maken van stockfoto’s omdat het ontzettend veel tijd en geld kan besparen. Dus bij het uploaden van je foto’s help je niet alleen jezelf (door een grote schoonmaak te houden!), maar ook anderen bij hun zoektocht naar het perfecte plaatje.

Hoe werkt het verkopen van een foto precies?

Het begint met het aanmelden bij een stocksite. Vervolgens kun je beginnen met het selecteren en uploaden van de foto’s. Het uploaden van de foto’s is nog niet zo eenvoudig als het lijkt. De meeste stocksites hebben namelijk een erg streng beleid als het aankomt op het accepteren van stockfoto’s.

Tijdens het acceptatieproces beoordelen stocksites de ingezonden foto’s op basis van verschillende factoren. Zo wordt er gekeken naar de kwaliteit van de foto (pixels, belichting en focus) en of er wordt voldaan aan strenge eisen met betrekking tot privé en eigendomsrechten.

Als je eenmaal door de keuring bent gekomen houdt het stockbureau het aantal verkopen van je foto bij en kun je vanaf een bepaald bedrag een uitbetaling aanvragen (verschilt per stocksite).

Wat kun je er mee verdienen?

Hoeveel je verdient aan de verkoop van je stockfoto’s verschilt per stocksite. Gemiddeld betalen de grote stocksites €0,30 cent per verkochte foto. Hoe meer beelden er van je gedownload worden, des te hoger het bedrag per foto vaak wordt.

Naast de frequentie van het uploaden heeft ook de exclusiviteit van een foto invloed op de hoogte van de prijs die je voor een foto krijgt. Als je als fotograaf jouw foto’s bij één stocksite aanbiedt, krijg je een hogere opbrengst per verkochte foto.

Als ‘’exclusieve aanbieder’’ wordt je ook meer in de spotlight gezet op de website, nog meer kans op een verkochte foto dus!

 

Wat is het geheim van een goede stockfoto?

Omdat er ontzettend veel stockfoto’s beschikbaar zijn op het Internet kan het lastig zijn om jouw foto’s eruit te laten springen. Om je op weg te helpen hebben we een aantal handige tips voor je op een rijtje gezet. Zo ben jij helemaal klaar voor het verkopen van jouw foto’s! 

1. Doe research

Onderzoek welke onderwerpen goed verkopen voordat je foto’s uploadt bij een stocksite. Blader bijvoorbeeld wat tijdschriften door, bekijk online artikelen of filter op de populairste stockfoto’s op een stocksite.

2. Zorg voor variatie in je foto’s

Probeer een onderwerp vanuit verschillende perspectieven te fotograferen. Heb je bijvoorbeeld een mooie foto bij zonsopkomst? Fotografeer het onderwerp dan bij zonsopkomst, in het middaguur en bij zonsondergang. Zo heeft de klant wat te kiezen en bied jij een variatie van belichting aan in je stock portfolio. Zie het voorbeeld hiernaast.

3. Fotografeer onderwerpen die ieder jaar weer populair zijn

Denk aan foto’s van de feestdagen (kerst, Sinterklaas). Dit zijn onderwerpen waar ieder jaar weer vraag naar zal zijn. Ook kun je bijvoorbeeld foto’s maken die de verschillende seizoenen mooi weergeven. Denk aan de prachtige bomen in de herfst. Met deze foto’s zorg jij voor een basis stock portfolio waarmee je jaarlijks weer wat geld kan verdienen.

Hoe laat je jouw stockfoto's opvallen?

Met alleen een goede stockfoto kom je er niet. Er worden dagelijks miljoenen foto’s gedeeld op allerlei stocksites, dus hoe zorg je er dan voor dat jouw stockfoto goed vindbaar is? Dit doe je door duidelijk en uitgebreid het gefotografeerde onderwerp te omschrijven.

Als fotograaf kun je extra informatie toevoegen aan de foto. Zo kun je een korte omschrijving  invullen en de foto voorzien van een titel. Ook kun je per foto een aantal keywords toevoegen. Zorg ervoor dat de keywords relevant zijn en wat vertellen over het onderwerp op de foto.

Verplaats je in de klant

Vind je het lastig om keywords te kiezen? Probeer je dan te verplaatsen in de klant. Stel de klant is op zoek naar een foto van een bakje patat. Dan zal hij waarschijnlijk naast de zoekterm ‘’bakje patat’’ ook zoeken op ‘’friet’’  of ‘’bakje friet’’

Naast het toevoegen van een omschrijving en keywords, kun je de stockfoto in categorieën indelen. Probeer de juiste categorieën te vinden en probeer ook hierbij zo ruimdenkend mogelijk te zijn. Een foto van een bloem kan bijvoorbeeld in de categorie natuur worden geplaatst, maar kan ook in de categorie macrofotografie thuishoren.

Tip!: Gebruik een handige keyword tool zoals Ubersuggest om een grote hoeveelheid geschikte keywords te vinden voor bij je foto’s!

Inspireer anderen met jouw creatie..